موسسه حمیده برمکی برای حاکمیت قانون برنامه ظرفیت سازی را در ولایت ننگرهار برای مدت سه روز از تاریخ ۱۳ الی ۱۵ اسد سال ۱۳۹۸ پیرامون “ارتباط میان سیستم عدالت رسمی و غیر رسمی در افغانستان” با همکاری نزدیک دفتر محترم کوردید و حمایت مالی وزارت خارجه کشور شاهی هالند برگزار نمود.

هدف از این برنامه آموزشی ایجاد ارتباط میان سیستم عدالت رسمی و غیر رسمی و افزایش ارتباطات و هماهنگی میان این دو سیستم، همچنان افزودن در دانش و آگاهی کارکنان این سیستم در رابطه به چگونگی کارکردهای حقوقی در افغانستان و عملی نمودن حاکمیت قانون و دسترسی به عدالت بخصوص برای دختران و زنان میباشد.

اشتراک کننده از ریاست عدلیه، ریاست امور زنان، انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، ریاست اقوام و قبایل، څارنوالی استیناف ولایت ننگرهار، ریاست حج و اوقاف و کمیسیون مستقل حقوق بشر اشتراک نموده بودند


موضوعات درسی که در این برنامه مورد آموزش قرار گرفت عبارت از معرفی عدالت، فعالیت های عدلی، نهادهای عدلی، اهمیت ارتباط میان سیستم عدالت رسمی و غیر رسمی، مزیت و ضعف نظام عدالت رسمی و غیر رسمی و روش های سیستم عدالت غیر رسمی در افغانستان میباشد. اشتراک کننده گان عنوان درسی را در بحث های آزاد و کار گروپی نیز مورد بحث قرار دادند.

نماینده ریاست سرحدات و قبایل ولایت ننگرهار چنین فرمود: این موضوع همه روزه مشکلات اساسی اجتماع است، که از این پروگرام ها در زیادی از قضایا استفاده مفید میشود. این برنامه برای جرگه ها و بزرگان قوم یک رهنمای بزرگ است. با استفاده از این برنامه روند کار های رسمی و غیر رسمی واضع میشود و جرگه ها میتواند به بسیار سادگی موضوع را تشخیص داده و رهنمایی های مفید برای مردم ارایه نماید. برنامه آموزشی با توزیع تصدیق نامه ها به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.